Publicerad i Malmö Operas programblad 2014-12-20.

                            Det var engang - H.C. Andersen
                            Es war einmal - Bröderna Grimm
                            A long time ago, in a galaxy far, far away.... - George Lucas


                            Folksagor för oss in i en annan värld, där djur talar och älvor flyger. Den klassiska formeln - det var en gång - markerar att sagan inte handlar om världen som vi känner den. Folksagor handlar om det övernaturliga, men de säger också något om tiden då de uppstod och fördes vidare.

                            Sagosamlingen Bröderna Grimms äventyr (1812) utspelar sig i medeltida miljö. Några av folksagorna var flera hundra år gamla redan när de samlades in och nedtecknades av bröderna Grimm. En version av Askungen skrevs ned redan på 800-talet i Kina. Sagorna uppstod i en tid präglad av krig, svält och sjukdom.

                            Samhällsproblem är inte förminskade i sagornas värld utan snarare framhävda. Hans och Greta handlar om mat och bristen på mat. Familjen svälter. Barnen hittar brödsmulor som leder fram till ett hus av bröd, choklad eller pepparkakor - beroende på vilken version som berättas. Häxan bjuder in barnen på en festmåltid, men planerar att äta upp dem.



                            En annan saga som bröderna Grimm skrev ner, Katt och råtta i gemenskap, handlar om två fiender som går samman för att överleva vintern. Men det slutar inte lyckligt. Katten lurar råttan och äter slutligen upp henne.

                            Mat var ett viktigt ämne för folk som berättade sagorna för varandra. Att sagorna spreds över stora delar av världen och behöll sin popularitet, tyder på att de var relevanta för människor. De tjänade som underhållning, gav tröst och sade något kritiskt om samhället.

                            Charles Dickens hyllade sagan för dess enkelhet och renhet, men också för att den var användbar för att sprida goda värderingar:

                            – Tålamod, artighet, hänsyn till fattiga och äldre, god djurskötsel, kärlek till naturen, avsky för våld och tyranni - många fina saker har först fått sin näring i barns hjärtan genom detta mäktiga stöd, skriver Dickens.



                            Platon fnyste bort sagoberättandet på 300-talet f.Kr. som något äldre kvinnor höll på med för att roa och skrämma barn, och det skulle dröja ända till 1800-talet innan lärda blev verkligt nyfikna på genren. Då såg bröderna Grimm, Charles Dickens och H.C. Andersen nyttan med att skriva ner sagorna som tidigare bara hade spridits muntligt mellan kvinnor.

                            I barnkammare och vävstugor var det kvinnor som höll i liv i Snövit och Askungen, medan de utförde sitt arbete. Kanske är det därför som de mest kända sagohjältarna i Bröderna Grimms äventyr just är kvinnor: Törnrosa, Rödluvan och Rapunzel. Även de mest kända sagoskurkarna är kvinnor: elaka styvmödrar och otäcka häxor.



                            Trots att det ofta är kvinnor som står i fokus kan det diskuteras om inte sagorna kan vara skadliga för just kvinnor. Lär sig flickor att vara passiva objekt som måste vänta på prinsen för att komma till räddning? Eller lär de sig snarare att vara subjekt i en värld där kvinnor är mäktigare än män, där elaka styvmödrar skapar de verkliga problemen och snälla gudmödrar är de verkliga räddarna? Håller sagorna liv i förhärskande könsroller eller bidrar de till jämlikhet? Hans och Greta skildrar en värld där kvinnor är minst lika aktiva och kompetenta som män. Det är inte Hans utan Greta som besegrar häxan.

                            Hursomhelst finns det sagor, som bröderna Grimm har skrivit ned, som hyser unkna föreställningar. En av de grymmare sagorna, Juden i törnsnåret, är antisemitisk. Den handlar om en judisk köpman som torteras med hjälp av en magisk fiol. Juden tvingas dansa i törnsnår tills han ger ifrån sig en påse med mynt.



                            Det var ett grymt samhälle som folksagorna uppstod i och även sagorna är grymma. Oskyldiga dödas och barn äts upp. Skurkar torteras och straffas offentligt. Askungens styvsystrar får ögonen utpickade av fåglar. När sagorna spreds via muntlig tradition var människor vana vid offentliga avrättningar som idag hade fördömts.

                            På medeltiden var det viktigt att undervisa om synder och dygder och vad de hade för konsekvenser. När världen uppfattades som en farlig plats, var det viktigt att visa hur det gick för elaka som bara tänkte på sig själva. Det var också viktigt att berätta att det finaste man kunde göra var att ge en hjälpande hand till dem som hade det svårt, till stackarna som hade blivit överkörda av Fru Fortunas hjul. Det är bland det viktigaste än idag.

                            Du kanske gillar: