Publicerad i DD (endast offline) 2013-09-22

                            Vänsterpartiet i Stockholm har i dagarna lämnat in en motion om ett förbud mot utomhusreklam. Partiet menar att fler turister hade kommit om det inte var för reklamen, skriver Mats Hansson, idéhistoriker och författare.

                            Sveriges Annonsörer kallar förslaget "ytterst korkat" och hänvisar till att reklam finansierar busskurer, lånecyklar och papperskorgar. JCDecaux har investerat över 100 miljoner kronor i bland annat offentliga toaletter. Var ska de pengarna komma ifrån utan reklam - skolan eller vården?

                            Kritik som lyfts på nätet är att vänstern vill göra Stockholm till Östberlin, där reklamen var obefintlig men staden istället täcktes av politisk propaganda. Hade vänsterpartiet hellre sett vimplar med Jonas Sjöstedt än Wall-E som tittar mot stjärnorna?

                            Annan kritik är att äganderätten trampas på och att vänstern är hycklare. Under valrörelsen sätter partiet nämligen upp affischer i Stockholm, och borde kanske först och främst ta bort sin egen reklam före de klagar på andra.

                            Själv tycker jag inte det är en enkel fråga om ja eller nej till reklam. Debatten kring nedladdning reducerades alltför ofta till att ta sida, om man ska ladda ner eller inte. Men slutligen vann ingen av dem.

                            Idag har piratkopiering av musik i Norge gått ner med 80% mellan 2008 och 2012, huvudsakligen på grund av legala alternativ som Spotify.

                            Debatten som handlade om vad staten skulle göra, om den skulle förbjuda, höja skatten eller införa straff, visade sig till slut vara kontraproduktiv. Staten hade inte lösningen utan blev till problemet.

                            Under senare tid har det funnits ett behov av en pålitlig tjänst som tillhandahåller musik. Och med Spotify i världen, som varken är för dyrt eller svåranvänt, så är det inte lika intressant att ladda ner illegalt.

                            Grundarna gav folk vad de ville ha i en tid där andra hängde upp sig på vad politiker skulle göra. Men när människor slutligen fick vad de ville ha, till ett skäligt pris, så var de mer benägna att betala för musik än stjäla den.

                            Idag står vi inför ett problem med utomhusreklam, som irriterar ett flertal och Stockholmsvänstern menar sig ha lösningen på. Men än en gång är jag skeptisk till ett statligt förbud.

                            Det stämmer att många är utleda på reklam. Det är därför vi laddar ner torrents och tittar på serier genom att streama dem. Vi badar med glädje i serier som vi begär, men vill inte ens röra reklam som tvingar sig på oss.

                            Lyckligtvis betyder detta att annonsörer måste bli bättre på att fånga oss. De har mycket att lära sig av Times Square som fascinerar och lockar som turistmål. En av världens populäraste platser lyser av reklam.

                            Ge oss det vi vill ha, på ett spännande sätt och även reklam har sin plats! Vi går inte på bio för att bli uttråkade om hundmat, men vi ser gärna trailers för kommande filmer. Allt har sin plats alltså, även i Stockholm och även reklam.

                            Att tro att man skulle kunna göra hela staden reklamfri är nog bland det märkligaste jag hört.

                            Mer på Oddnejm.se: